castellà

En català, DEBAT A BAT, és un joc de paraules que prové de la frase feta: de bat a bat, estar totalment obert, deixar una porta o finestra oberta de bat a bat. Però també podem obrir el cor i la ment. 

Li vaig donar una volta més i vaig ajuntar DEBAT a BAT que, per a mi, simbolitza un debat obert.

Això que us explico així en quatre ratlles, això de posar nom a la criatura, va ser un rum-rum que em va acompanyar durant molts i molts dies. Totes les coses tenen el seu nom, han de ser anomenades: la necessitat de donar nom és tan antiga com la humanitat. Us podeu imaginar què va significar per a mi trobar la paraula justa?

Fa un any la Gerència de Serveis de Biblioteques de la Diputació de Barcelona em van encarregar crear un recurs i em va donar dues paraules clau: joves i àlbum il·lustrat.

Les cames em van fer figa: treballar amb joves de vegades espanta i si hi afegeixes la literatura, el còctel és terrorífic; però si t’atreveixes a posar en joc noves estratègies de treball i dinamització centrades en la participació directa, el diàleg i l’escolta activa, el resultat és fascinant.

Després d’uns mesos durs de creació, de buscar, d’apuntar i estripar, de llegir, de perdre’m en un mar de dubtes, de fer mil proves pilot... aquest setembre veurà la llum DEBAT A BAT, un nou recurs orientat a facilitar el treball amb els joves de 12 a 16 anys a través dels àlbums il·lustrats: un univers on art, literatura i filosofia es donen la mà.

En el trajecte ha calgut definir i consensuar els objectius del projecte, l’ADN. El punt de partida era clar: respecte a capa i espasa del potencial que tenen els joves i del que ens aporten els àlbums il·lustrats, aquestes petites joies de paper que són una especial combinació de paraules i imatges. Una oportunitat per llegir i llegir-se.

En el DEBAT A BAT, hi ha queixalades de lectura instantània, a cada sessió aprofitant el remolí en el que s’està immers com a adolescent, es busca la disposició al saber i al diàleg. S’indueix el jove a un estat mental que propiciï el pensament crític, però ells i elles això no ho saben, surt perquè les dinàmiques que hi ha al darrere de cada càpsula, els fan jugar i perquè els àlbums il·lustrats, d’entrada, no els fan por. Passen de lectors/es a creadors/es, componen a partir de l’experimentació amb les diferents manifestacions d’art: música, arts escèniques (dansa, teatre, circ, narració oral, òpera), art urbà i fotografia. Experimenten amb les possibilitats creatives dels diferents llenguatges i, a més a més, participen del circuit social del llibre.

L’accent recau en la qualitat de les lectures i en trobar aquell “TaaaT”  que de petits, sorgit de qualsevol amagatall, ens produïa un efecte sorpresa tan gran que ens atreia com un imant.  De vegades, l’aventura de la descoberta tan sols és possible si anem agafats de la mà d’algú conegut. 

DEBAT A BAT són espais de creació i experimentació per a aprendre, compartir i per damunt de tot gaudir amb la lectura.

S’han creat tres BATS, paraula inventada que no significa ratpenat sinó com he batejat els recursos, les càpsules, els kits de materials per treballar amb els joves a les biblioteques.

Cada BAT, està compost d’un contenidor amb la bibliografia corresponent, el material necessari per la instal·lació i les instruccions d’ús pautades per tal de poder ser executat. 

Ah! Heu de saber que jo facilito el recurs i cada biblioteca en triarà el conductor/a. Es preveuen formacions prèvies amb les persones seleccionades. Si la tria no és encertada és possible que el BAT no funcioni.

Les biblioteques adherides al projecte disposaran dels recursos necessaris per realitzar tres activitats anuals  en base a uns procediments i calendaris prèviament definits per la gerència de biblioteques.

Us faig cinc cèntims de cadascun:

  • BAT  01. Allò que no es veu.
    • Flotante de David Weisner

Es reflexionarà sobre la tria, un destí incert, un camí poc precís, una drecera. Qui corre molt no veu per on passa; qui tria, perd o guanya; qui camina, deixa enrere o projecta. La condemna és escollir.

Llegir i llegir-se, obrir allò que està per fer, per pensar i continuar.

  • BAT  02.  El què dius i no dius.
    • Univers  de Shaun Tan 

         En aquest BAT explorarem l’imaginari surrealista i oníric d’un dels meus autors i il·lustradors preferits, en Shaun Tan, mitjançant el qual es tracten temes socials, polítics, històrics i personals.

Emprendrem un viatge íntim a la nostra memòria. Els records són imatges tridimensionals que també inclouen les olors, les textures, les sensacions... Amb els àlbums seleccionats, re-cordarem (és a dir, tornarem a passar pel cor).

Llegir i llegir-se, tot jugant, amb les paraules i les imatges, donarem significat al món exterior i a un mateix.

  • BAT  03.-La lluita.
    • L’enemic de Davide Cali

Tot i que està situat l’últim, va ser el primer en ser creat i vaig pensar que no podria concebre res tan meravellós, però m’equivocava.

Es tracta de reflexionar sobre els conflictes bèl·lics, la foscor, el pas del temps, el dolor, els bàndols, les trinxeres, la crueltat, conspiracions i estratègies.

Llegir i llegir-se, la lluita entre un mateix i el món.

El darrer trimestre del l’any 2017, els participants contribuiran a la cocreació d’un nou BAT.

El segon any els participants rebran dos nous BATS relacionats amb dos àlbums il·lustrats més i disposaran del tercer recurs creat col·lectivament. Així mateix esdevindran mentors dels professionals  que s’incorporin al projecte en la convocatòria 2017.

Simultàniament al desplegament del projecte a la XBM es crearà un comunitat de pràctica amb els professionals implicats. Un espai de debat i reflexió que ens ha de conduir a avançar cap a noves metodologies i formes d’intervenció relacionades amb la formació i creació del públic jove i en el marc de treball de la biblioteca pública.

Com podeu llegir, encara queda camí per recórrer, per crear i per sorprendre’m.

Jo només us puc dir que estic expectant, un xic col·lapsada, però emocionadíssima!

mOn mas