1 Fer-ho bé
Realitzar una bona feina és la base de tot ofici i també ha de ser el primer objectiu d´un narrador oral. A banda de la millora constant del talent propi cal estar al dia de cursos formatius, la feina d´altres companys narradors i, en general, de l´evolució dels gustos artístics de la societat.
2 Vendre
El narrador ofereix un servei i hi ha gent disposada a pagar per aquest servei: els anomenarem clients potencials. Per tal de convertir aquests clients potencials en clients reals caldrà tenir-los informats dels serveis que el narrador ofereix:
Visites personalitzades; e-mails; xarxes socials; trucades;dossiers;cartells...
3 Client
Un client és un tresor. En la mesura que el client quedi satisfet, tornarà a contractar els serveis del narrador i, en el millor dels casos, el recomanarà als seus contactes.. Cal tractar-los amb el màxim respecte, atenent a les seves suggerències i escoltant les seves opinions.
4 Preu
La feina d´un narrador val allò que el client està disposat a pagar i que permet al narrador guanyar-se la vida. Aquest preu està determinat per tres factors:
A) La realitat dels preus del sector. (veure punt 8)
B) La qualitat del narrador. (veure punt 1)
C) El marketing del narrador. (veure resta de punts)
5 Diversitat
És aconsellable oferir espectacles adaptats a la diversitat de públics o als diferents espais: espectacles segons els públics (infantil, nadons;...); segments de població (homes, dones,jubilats...); segons l´espai (biblioteca, carrer...).
6 Altres activitats
És possible que els nostres clients estiguin interessats a contractar altres productes que no siguin els propis de la narració oral, perquè no oferir-los també?
Tallers, clubs de lectura, conferències, xerrades, presentacions, animacions lectores…
7 Xarxa
Crear una bona xarxa de contactes amb altres companys pot permetre guanyar feina i accedir a informació que d´altra manera no estaria al nostre abast.
8 Associacions
Les associacions són xarxes de contactes no personals. La unió de diverses persones pot facilitar objectius que individualment són inassolibles: potenciar el sector; iniciar accions conjuntes; contacte institucional; recerca de feina; problemes comuns...
9 Programar
Programar en un local o organitzar un festival de narració oral pot suposar un guany econòmic i una forma d´adquirir notorietat i prestigi. Cal tenir en compte aquests valors intangibles. Són pocs els locals i els festivals dedicats a la narració oral, crea´n un i el teu nom estarà en boca de tothom.
10 Sort
I finalment la sort. La fortuna és una conseqüència de la feina ben feta, el talent, la dedicació, l´esforç, la tenacitat i la il·lusió. Sense aquest treball previ difícilment la sort somriu a ningú.
Sort!