castellá

L’associació Maestrat Viu organitza la primera edició de Conta’m. Festival de Contes al Maestrat. Aquest event està dedicat a les històries contades de viva veu i tindrà lloc a Atzeneta del Maestrat durant els dies 19, 20 i 21 de juliol de 2019.

“Conta’m. Festival de contes al Maestrat” és un event cultural al voltant de les històries contades de viva veu. La part fonamental del festival són sessions de contes realitzades per narradors i narradores professionals, adreçades a públic familiar i adult. Enguany es compta amb la participació dels narradors Felip Kervarec, Almudena Francés i Guti.

Aquesta oferta es complementa amb una sèrie d’activitats paral·leles portades a terme en coordinació amb entitats del poble, sempre relacionades amb la narració d’històries. En aquest sentit cal destacar la celebració d’una marató de contes, una marató d’il·lustració i una “fireta del conte” amb parades de llibres d’editorials i llibreries de la zona. També hi ha programada una jornada de formació per a professorat organitzada conjuntament amb el CEFIRE de Castelló al voltant del món dels contes.

Es tracta d’una proposta itinerant, que cada any tindrà lloc en un poble diferent del Maestrat i que té com a objectiu posar en valor el patrimoni oral immaterial de la zona a través de la narració d’històries.

Contam2019

El dia 7 de juny es va presentar en societat a les 10:00h a la Biblioteca Municipal de Vinaròs i a les 20:00h a la Casa de la Cultura d’Atzeneta.

Contam 0

castellà

No fa gaire, parlava amb una amiga sobre l’exigència social que estem vivint en referència a mostrar-nos emocionalment positius. Hi ha certa tendència a sentir, mostrar i expressar només les emocions que considerem agradables, i a transformar allò que considerem negatiu en alguna cosa més simpàtica. Només cal llegir els missatges escrits a les tasses, a les samarretes o a les agendes de moda. Aquesta tendència també ha arribat a la literatura infantil, i han proliferat els àlbums il·lustrats que parlen sobre sentiments i que intenten oferir als infants experiències d’aprenentatge emocional. 

Comparteixo la idea que l’aprenentatge emocional és necessari. Ara bé, discrepo d’aquesta tendència literària insistentment educadora en tres aspectes que em semblen fonamentals: 

El primer, té a veure amb el fet que aquests aprenentatges estiguin sempre dirigits als infants. El principal objectiu d’això que es coneix com a Educació Emocional hauríem de ser els grans. Una persona educadora que es coneix i es respecta, pot acompanyar els infants en l’autoconeixement i en el respecte. Si no hi ha una actitud personal compromesa amb un mateix, cap conte bonic generarà un aprenentatge tan profund com el que pot generar una relació sanada i conscient.

El segon, té a veure amb el fet d’entendre la literatura com un material didàctic. La funció de l’art mai hauria de ser la d’ensenyar-nos res, sinó de simbolitzar parts de la nostra condició humana, composada de llums i ombres, d’allò que hem après a mostrar i a expressar, i allò que amaguem o reprimim. Ens interpel·len i ens emocionen les obres d’art que no han estat concebudes per ensenyar res, sinó com a pura expressió d’algun moviment intern. Pot ser que els àlbums que han estat pensat per treballar emocions agradin, per descomptat; però emociona i impacta molt més la bellesa d’una història concebuda des d’un lloc més profund.

castellá

 

"Informe Carter" som un grup de dones que ens dediquem professionalment a la Narració Oral. Ens unim a la convocatòria de vaga feminista convocada per al 8 de març, cadascuna d'acord amb els seus compromisos.

Les nostres raons per a donar suport a la vaga, són, en general, les mateixes que convoquen a la vaga a totes les dones del planeta.

Com a narradores, són les mateixes raons per les quals ens vam constituir com a grup de reflexió i que ara resumim:

  • Perquè les narradores necessitem figures de recopiladores i investigadores que porten als nostres dies tots els contes tradicionals. Imaginem amb els contes que tenim a mà i el públic necessita tots els models.
  • Perquè se'ns pressuposa l'excel·lència en certs treballs relacionats amb la primera infància, però no és així quan es tracta de contar per a públic adult.
  • Perquè volem que se'ns contracte per la valoració del nostre treball.
  • Perquè volem contar contes de princeses, de fades, d' heroïnes, de supervillanes...
  • Perquè sabem que hi ha molts mons possibles i que només amb la presència, el reconeixement i la igualtat entre homes i dones construirem un futur diferent.

"Informe" Carter som:

Almudena FrancésCristina VerbenaEstrella EscriñaEugenia ManzaneraPaula CarbonellSherezade BardajíTània Muñoz y Virginia Imaz.

castellá / anglés / euskera / gallec

PARAULES QUE ESTABLEIXEN PONTS

La gent de la narració oral vivim d’explicar, de dir, de parlar, som homes i dones de paraula, de paraules, i coneixem la força que s’hi amaga al darrera.

Sabem que les paraules poden destruir i construir, empényer i abraçar, ferir i curar… Per això, en aquests dies convulsos des d’AEDA volem condemnar qualsevol tipus de violència, ja sigui verbal, ja sigui física, i fem una crida al diàleg, una crida a generar espais de paraula compartida i de trobada, llocs on es cultivin paraules de les que estableixen ponts, de les que edifiquen espais de convivència, de les que apropen a les persones.

I aquesta no és només una crida a polítics i a polítiques, és a més una crida a tothom: als periodistes, a la gent de la cultura, a les figures públiques, a uns, als altres, a tú, a vosaltres, a nosaltres, a tots.

 

 

castellà

Recuperar la tradició, no deixar-la morir, actualitzar-la… A les narradores i narradors ens preocupa que la tradició oral estiga viva, però, per què estem tan obstinats a salvaguardar la tradició oral? He preguntat a uns quants companys per què conten contes tradicionals, i aquest ha estat el resultat d'aquesta petita entrevista. 

Assegura Paula Carballeira que els contes tradicionals, en la seva estructura profunda i gràcies a les persones que els van donant successives formes quan els narren, guarden la bellesa dels recursos de l'oralitat al servei d'aquelles històries que ens expliquen com a éssers humans, amb tota la nostra complexitat i la nostra poesia.” 

Dels contes ens interessa el que diuen, però també el que amaguen; en paraules de FilibertoChamorro, “la seva càrrega simbòlica més que de significats i continguts… m'emocionen, connecten amb una part de  mi que no ocorre amb altres històries que també conte i que també m'emocionen.” 

O com comenta Pep Bruno, “m'encanta el misteri dels seus símbols, m'enlluernen les seves històries i em fascina l'astúcia de molts dels seus personatges… Quan conte contes interioritze estructures orals, assimile recursos d'oralitat i aprenc estratègies de la paraula dita.” 

Més articles...